České přístavy se mohou těšit na opravy a rozvoj

Publikováno 31.01.2018 Aktualita | Finanční mix

České přístavy se mohou těšit na opravy a rozvoj

Doprava po vodě je v České republice celkem neobvyklá a na většině míst i nemožná. U nás velké řeky teprve pramení, tak na dopravu po nich většinou můžeme zapomenout. A tam, kde jsou řeky již konečně splavné, jsme si zatím nezvykli více investovat. Ale ministerstvo dopravy chce tuto chybu napravit novými dotacemi.

Půjde o stamiliony

Po mnoha letech strádání a odmítání dostanou od státu majitelé českých přístavů stamiliony korun na opravy a investice do rozvoje. Investice by měly jít zejména na přístavní hráze, vlečky sloužící pro překládku zboží na železniční vagony nebo příjezdové cesty.

Většinově se na podnikání v oblasti vodní dopravy zaměřují dvě firmy: České přístavy vlastnící přístavy v Mělníku, Kolíně nebo v pražských Holešovicích a Česko-saské přístavy spravující v tuzemsku děčínský přístav a Přístav Lovosice.

Lovosice rozšíří kolejiště i vlečku

Vedoucí manažerka Česko-saských přístavů uvedla, že v lovosickém přístavu plánují z dotačních peněz rozšířit kolejiště a zvětšit kapacitu železniční vlečky. Vypsání dotačního programu by mělo být hotové v nejbližších dnech. Nyní ministerští úředníci dokončují definitivní podobu dotačního programu.

Doladit se ještě musí hlavně základní podmínky – například o kolik peněz budou moci na své projekty jednotlivé společnosti žádat. A kolik procent plánovaného projektu bude moci být pokryto právě z dotace.

80 procent do dvou milionů eur

Dotace, které budou do dvou milionů eur, tedy okolo 51 milionů korun, budou moci být využity až na 80 procent celkových nákladů projektu. U vyšších částek pak bude výpočet příspěvku složitější. Aby toho nebylo málo, bude se od ceny projektu odečítat očekávaný provozní zisk, který investice majiteli přístavu do budoucna přinese.

Tuzemské přístavy byly doposud dotačně na suchu

Tuzemským přístavům se větší příjmy z evropských dotací na rozvoj infrastruktury doposud vyhýbaly. Jednou z podpory byla sice dotace na odstranění povodňových škod způsobených záplavami v roce 2012, ale tím větší veřejná podpora končí.

Výrazné zlepšení však přístavy neočekávají ani teď. Z podpory je jim totiž vyčleněno 500 milionů korun, což je však v podstatě nízká částka, jak poznamenal předseda představenstva Českých přístavů Miloslav Černý. Jen mělnický přístav má zhruba 50 hektarů a nutně potřebuje nový lodní výtah. A investice do něj bude minimálně sto milionů korun.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí