Facebook se snaží zahájit užší spolupráci s bankami. Zatím pouze v Americe

Publikováno 04.09.2018 Zajímavost | Finanční mix

Facebook se snaží zahájit užší spolupráci s bankami. Zatím pouze v Americe

Facebook se rozhodl, že bude opravdu moderním a opravdu všudypřítomným médiem. Nejen z tohoto důvodu se odhodlal nabídnout bankám vzájemně výhodnou spolupráci. Chce po nich, aby mu zpřístupnily finanční informace o klientech. Na oplátku jim poskytne svou komunikační platformu Messenger, díky níž by mohly banky snadno komunikovat se svými stávajícími klienty a též získávat klienty nové. První krok tímto směrem učinil Facebook zatím v Americe. Expanze této spolupráce i do Evropy se však dá při úspěchu Facebooku očekávat. Zejména v době, kdy jsme zavedli otevřené bankovnictví, o kterém jsme vás již informovali.

Doposud se Facebook zajímal o naše životy, aby nám nabídl reklamy, na které se chytíme

Běžný marketingový přístup posledních let. Sledovat uživatele – jeho chování na internetu, jeho zájmy, preference, pravidelné postupy. Shromažďovat informace o tom, co a kde nakupuje. A podle toho mu nabídnout reklamu, která má velkou šanci, že se zrovna u tohoto človíčka chytí.

Tuhle marketingovou strategii umožnily chytré telefony s připojením k internetu. Většinou si díky nim totiž mohou být provozovatelé jistí, že z jednoho přístroje se na internet připojuje a obchody navštěvuje vždy jen jeden člověk.

Proto nasadit cílenou reklamu pro jednoho klienta se stalo reklamní strategií číslo jedna. Jestli vám to připomíná Minority report s Tomem Cruisem, jistě nejste sami. K dosažení hrozivého filmového scénáře nám brání jen fakt, že všichni máme mobily, tak na nás nemusí cílená reklama houkat odevšad, kam se hneme.

Facebook chce posílit svůj vliv, tak na nás jde přes peníze

Jenže cílená reklama už je Facebooku málo. Rozhodl se posílit svůj vliv a podíl na trhu pomocí bankovnictví svých uživatelů. Lepší strategii si jistě vybrat nemohl. Cílem Facebooku pro příštích několik let je stát se internetovou platformou, na které budou lidé nejen komunikovat s přáteli, chytat se na reklamy, ale také nakupovat a prodávat své zboží a služby.

Právě v tomto způsobu nabídky a prodeje, i v tzv. sdílené ekonomice, kde se jen půjčuje a kterou chce Facebook také zprostředkovávat, se ročně točí astronomické částky. V malých nákupech a prodejích, které se však odehrávají pravidelně, je ohromná ekonomická síla. A Facebook si ji nechce nechat ujít.

Facebook požádal americké banky o sdílení finančních informací o svých klientech

Facebook již požádal velké americké banky, například JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup nebo US Bancorp, aby s ním v rámci otevřeného bankovnictví sdílely detailní finanční informace o svých zákaznících, včetně transakcí na kartách a také zůstatcích na běžném účtu.

Alespoň takto byl o kroku Facebooku informován The Wall Street Journal. Podle jeho informací však zatím přistupují banky k nabídce skepticky. Ale jak dlouho jim to vydrží, se nedá odhadnout. Nabídka Facebooku je přece jen velmi lákavá. Messenger je často používanou platformou ke komunikaci jak v Americe, tak i v Evropě.

Nabídka Facebooku jistě není k zahození – na Messengeru by mohly banky nejen komunikovat se svými klienty. Klienti by si zde také zjišťovali zůstatek na svém běžném účtu, či by přímo z Messengeru platili. A všichni tak nějak víme, že chatování s bankou je vždy příjemnější než čekání na telefonu.

Facebook nabízí tuto spolupráci jako partnerství

Ale málokdo by si nepamatoval proces s Facebookem ohledně společnosti Cambridge Analytica, která právě od Facebooku získala informace o cirka 87 milionech klientů, kteří ale souhlas s předáním svých osobních údajů této společnosti nedali.

Přesto se Facebook snaží získat důvěru bank tvrzením, že chce spolupracovat s bankami jen proto, aby mohl nabídnout služby, jako je chat s klienty nebo správa účtů, případně i přímé platby. V podstatě podobně jako funguje například WhatsApp v západní Evropě (jenže ten nemá na kontě tolik skandálů s úniky dat klientů). Facebook opakovaně ujistil banky i veřejnost, že o sběr dat ohledně toku financí svých klientů a stavu jejich běžných účtů vůbec nejde.

Nechají se Facebookem zlákat české banky a čeští klienti? To je zatím ve hvězdách

Vzhledem k zavedení otevřeného bankovnictví může Facebook nabídnout podobnou spolupráci i českým bankám. A oslovit s ní i české klienty bank. Zda se mu to povede a zda mu budeme věřit, na to si musíme ještě pár let počkat. Nejdříve nechejme proběhnout pilotní verzi spolupráce v Americe.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí