Jak se sestavuje pojištění? Je to celkem magie…

Publikováno 21.12.2017 Analýza | Pojištění

Jak se sestavuje pojištění? Je to celkem magie…

Sestavit pojištění tak, aby splnilo pojišťovně očekávaný zisk a klientovi zase nabídlo kvalitní služby za rozumnou cenu, to není jen tak. I po mnohaletých zkušenostech je to náročný proces, který v pojišťovnách zaměstnává stovky lidí. My se většinou dostáváme k již hotovému produktu. Jak ale vzniká?

Celý proces je typický rozkolem zájmů

Ano, onen rozkol je právě v penězích. Pojišťovna chce dostat co nejvíce, klient chce zaplatit co nejméně. Do toho finanční poradci chtějí co nejvyšší provizi. Tuto situaci musí ukočírovat produktový manažer, který má na starosti péči o pojistné produkty, včetně jejich tvorby a ukončování.

Celý proces trvá okolo půl roku – tedy od první myšlenky na nový produkt, až po jeho uvedení na trh. Někdy se ale produkt vyvíjí i po několik let. A životnost produktu závisí na tom, jak moc se produktový manažer trefí do vkusu klientů a také „své“ pojišťovny.

Produktové oddělení pracuje v týmech

Pojistné produkty jsou typicky oblastí, kde se cokoliv těžce vymýšlí jen v jednom člověku. Jde o produkt pro mnoho lidí, jeho úspěch závisí na preferencích lidí i pojišťovny. A tak jej nemůže tvořit jen jedna osoba. Proces tvorby pojistného produktu nezůstává jen na produktovém oddělení. Zahrnuje totiž i obšírnou komunikaci mnoha dalšími odděleními v rámci pojišťovny.

Produktoví manažeři musejí dokonale znát vše, co se pojištění týká. A to včetně marketingových průzkumů trhu, IT požadavků, pojistné matematiky, právních záležitostí i zkušeností pojišťovny a klientů s předchozími produkty.

Jakmile je produkt navržen, musí se ocenit

A tady je ten největší oříšek. Jak nastavit výši plateb pojistného, ale také pojistného plnění, aby pojišťovna vydělala, obchodní zástupce se cítil dostatečně odměněn a klient zase motivován k tomu, aby produkt koupil? A to není vše. Zohlednit se musí ještě i obecné náklady, solvency požadavky, peníze pro akcionáře atd.

Celkově by se dalo říci, že klient chce kvalitní produkt. A co nejlevněji. Pojišťovna chce kvalitní produkt s rychlým růstem. Jenže zkombinovat obě strany, to je téměř nemožné. Musí tedy přijít na řadu kompromis, kdy pojišťovna poleví v zisku a klient zase přijme o něco vyšší cenu, než si původně představoval. A teprve pak je hotovo.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí