Nízkonákladové banky bodují u klientů čím dál víc

Publikováno 20.03.2018 Aktualita | Finanční mix

Nízkonákladové banky bodují u klientů čím dál víc

Novým bankám nebo, chcete-li bankám nové generace, dál narůstají počty klientů. Nových bank u nás můžeme napočítat sedm. A počet jejich klientů stoupnul už na tři miliony. Čím tolik lákají? Zejména bezpoplatkovými účty, jednoduššími produkty, inovacemi v internetovém bankovnictví a hlavně snazšími procesy.

Nejvíce boduje Fio Banka

Nejvyšší počet klientů má Fio Banka, počátkem tohoto roku jich bylo téměř 800 tisíc. Za ní je v pomyslném žebříčku mBank, v lednu 2018 měla celkem 650 tisíc klientů. Bronzovou příčku teď drží Air Bank, která je za mBank v těsném závěsu, protože jejích služeb využívá 600 tisíc klientů.

Velmi úspěšnou je i Hello bank, která vznikla transformací společnosti Cetelem. V lednu oznámila, že její služby využívá 400 tisíc klientů. Poskočila i Equa bank, a to z 240 tisíc na 310 tisíc klientů během dvou let. Menší počet klientů má Sber bank, necelých 130 tisíc.

A Banka Creditas se, coby druhá nejmladší, těší přízni 40 tisíc klientů. Jedinou nízkonákladovou bankou, která konkurenční boj nezvládla, je Zuno banka, která ukončila svou činnost v červnu 2017. Dohromady jde tedy o téměř tři miliony klientů. Tradiční banky přitom mají dohromady asi 12,5 milionu klientů.

Průzkum v bankovním chování Čechů ukázal, že jsme ochotní experimentovat

Kolik mají nízkonákladové banky konkrétních zákazníků, to se odhaduje velmi těžko. Velká část Čechů má totiž účet u více než jedné banky. Výzkum bankovního chování Čechů ale ukázal i jiné trendy v našem přístupu k nízkonákladovým bankám. Výzkum prováděla společnost STEM/MARK a zadavatele byla Air Bank:

  • u jedné banky je dnes asi 40 % dotázaných
  • účty u dvou bank má okolo 30 % dotázaných
  • podobné procento dotázaných (tedy okolo 30 %) využívá služeb tři a více bank
  • naopak žádný účet nemají asi tři procenta dotázané dospělé populace

Čeští klienti už nemají potřebu být věrní jedné bance. Založit si účet u jiné banky je snadné, často i bezplatné. Navíc je to úžasná možnost, jak si bezplatně vyzkoušet služby jiné banky. A pokud uspěje, přesunout k ní své peníze a využívat jejích služeb i nadále.

Pro mnoho lidí je účet bez poplatků prostě samozřejmost

Ano, účty bez poplatků se staly samozřejmostí. Ale faktem zůstává, že zcela bezpoplatkovou je v současnosti pouze Equa Bank. Všechny ostatní banky, i ty nízkonákladové, přece jen vždy nějaký poplatek inkasují. Jen to není na první pohled tolik vidět.

Může se jednak o platbu za výběr z bankomatu, o poplatek za platební operaci, za vedení platební karty atd. Proto je vždy nutné si pročíst celý bankovní sazebník. Základní vedení účtu zdarma však potkáte opravdu téměř všude (u nízkonákladových bank).

ING Konto zúročí každou vloženou korunu sazbou 0,5 % p.a. a to bez poplatku za zřízení, správu, zrušení účtu nebo transakce.

Nulové či nízké poplatky už ale netáhnou stoprocentně

I nízkonákladové banky už si však uvědomily, že nulové nebo nízké poplatky již nejsou klíčovou charakteristikou bankovního účtu, která jako jediná přitahuje pozornost klientů. Ti jsou totiž ochotní si otevřít účet u nové banky i ze zcela jiných důvodů. Kterých?

Klienti už se často rozhodují i podle toho, jak se k nim banka chová, jaké služby v rámci účtu od banky dostanou. Kvalita těchto služeb (nejen jejich množství) služeb a přístup banky k řešení individuálních problémů klienta jsou nyní tím největším tahákem nebo naopak odpuzovačem. Díky bezplatným účtům si klienti mohou otestovat více bank a pak dát jedné z nich přednost, u těch ostatních nechat třeba jen spořicí účet.

Dále se klienti velkou měrou rozhodují i podle nabídky produktů a komplexnosti služeb – zda pokryjí celou škálu potřeb klienta - mnozí totiž chtějí mít vše pod jednou střechou. Češi se za poslední roky stali náročnějšími, a to zejména díky vzniku nových nízkonákladových bank, které nám ukázaly, že i bankovnictví může být přívětivější, výhodnější a pohodlnější.

Konkurenční boj je výhodou pro klienta

A je to pravda napříč celým trhem, nejen v bankovních službách. Kde je konkurenční boj, tam těží zákazník (za předpokladu, že jde o zdravé prostředí a opravdovou konkurenci). Díky boji mezi novými a tradičními bankami už umíme využít výhodnější i levnější služby a dávat najevo, že banka si má uvědomovat hodnotu svých klientů.

Díky konkurenčnímu boji se však musely začít snažit i tradiční banky. I ony přicházejí s inovacemi a novinkami, některé jsou opravdu nápadité a nezřídka se jim podaří mít na jistou dobu opravdový trumf. Třeba platby mobilem s NFC technologií.

Například ČSOB se nechala slyšet, že „Klienti chtějí jakékoliv inovace, které jim usnadňují a vylepšují správu financí“. Prostě se zajímají o účty, které lze spravovat kdykoliv a odkudkoliv. Trendem je třeba i rozšíření bankovních služeb na poli správy rodinného rozpočtu a optimalizace výdajů. Samotné úročení vkladů je při současném minimu konkurenční jen v oblasti spořicích účtů.

Mobilní a internetové bankovnictví nás zajímá nejvíce

Co si již uvědomily obě skupiny bank, tedy ty nové i ty tradiční, je fakt, že klienti slyší zejména na inovace v mobilním internetovém bankovnictví. I proto se s tímto trendem snaží držet krok většina bank. Ovšem pozor, i vzhled poboček se stal konkurenčním nástrojem.

Banky se snaží, aby vypadaly otevřeněji a přívětivěji, aby jednání se zákazníky probíhalo bez bariéry. Mohou si to dovolit díky faktu, že zejména ty nové banky nedrží mnoho hotovosti. Jsou prostě internetové. Ale například Fio banka nedávno potvrdila, že se zatím nenaplňují vize, že by lidé přestávali chodit do banky a vše řešili jen on-line. Pořád je totiž hodně těch, kteří preferují osobní kontakt s bankou.

Které banky přežijí i v budoucnu?

Moneta Money Bank v tom má jasno, protože její mluvčí na tuto otázku odpověděla, že „budoucnost mají ty banky, které poskytnou špičkový klientský zážitek díky chytrému spojení toho nejlepšího z tradičního bankovního světa a ze světa moderních technologií“.

Komerční banka vidí budoucnost také v celoživotním partnerství s klientem, kterého bude banka provázet v jakékoliv životní fázi – studium, práce, svatba, první bydlení, založení rodiny, seniorský věk. A řešení problému s těmito fázemi spojených prý bude to, co o budoucnosti bank rozhodne.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí