Otevřené bankovnictví je v chodu tři měsíce. Jak se „zajíždí“?

Publikováno 26.04.2018 Novinka | Půjčky

Otevřené bankovnictví je v chodu tři měsíce. Jak se „zajíždí“?

Od poloviny ledna tohoto roku můžeme z jednoho místa obsluhovat účty od více bank. Jinými slovy: když se přihlásíme do internetového bankovnictví, můžeme odsud nahlédnout všude – tedy i do našich dalších účtů u dalších bank. A dokonce z nich i odeslat platby. Tato praxe se jmenuje Otevřené bankovnictví a nezavedly ji naše banky dobrovolně a na vlastní popud. Povinnost jim ukládá zákon o platebním styku, který pro změnu aplikuje evropskou směrnici o platebních službách. Takže Evropská unie je tím, kdo přiměl banky k takové formě spolupráce, respektive k otevření svého rozhraní dalším prověřeným bankovním a nebankovním aplikacím. Na první pohled velká bezpečnostní výzva.

První vlaštovkou byla Banka CREDITAS

Úplně první bankou na českém trhu, která oznámila, že integrovala do svého bankovnictví možnost obhospodařovat i běžný účet jiné banky, je již zmíněná Banka CREDITAS. Od 15. ledna bylo možné v internetovém bankovnictví sledovat zůstatky a historii účtu Fio banky a také z něho posílat platby.

Ostatní banky jsou v přípravné fázi. Informace o otevřeném bankovnictví již mají na svých stránkách většinou uvedené, ale stále ještě dokončují přípravy. Třeba Česká spořitelna počítá se spuštěním projektu propojení účtů až od května 2018.

Třetí strana, aneb kam lze z internetového bankovnictví sáhnout?

Otevřené bankovnictví funguje tak, že když se přihlásíte do internetového bankovnictví své banky, u které máte založen účet, můžete z něj rovnou sáhnout i jinam. Kam jinam? Jednak do vašeho účtu u jiné banky, jednak do aplikací, které získaly licenci České národní banky (případně regulačních orgánů EU) pro přístup k osobním bankovním údajům.

Takové aplikace bude možné si bezpečně propojit se svým bankovním účtem, respektive internetovým bankovnictvím. A takové aplikace vám třeba budou schopné radit, co máte ve vedení svých osobních financí změnit, abyste lépe hospodařili. Včas vás upozorní na nedostatek peněz na účtech, na větší přečerpání běžného limitu útraty anebo na nové nabídky například na spořicích účtech nebo dalších produktech bank. Ale mohou na vás také cílit reklamu.

Tyto aplikace totiž budou mít dovoleno do vašeho účtu vidět. A některé i provádět platby (většinou internetové bankovnictví jiných bank nebo velmi renomované obchody). Povolení získají jednak od České národní banky (případně regulačních orgánů EU), dále od vaší banky, ale hlavně od vás tím, že si je nainstalujete a povolíte jim přístup do vašich účtů. Jakmile si aplikaci nainstalujete a odsouhlasíte, vaše banky budou povinné této aplikaci poskytnout informace o vašich platebních účtech.

Propojené účty – co s nimi půjde dělat?

Rozsah oprávnění, ale i informací, které budeme do aplikace jiného subjektu (banky nebo i jiné společnosti) poskytovat, si budeme určovat sami - při aktivaci propojení. Nastavení bude možné kdykoliv změnit. A také ukončit. Banky mají povinnost svým klientům tuto možnost nabídnout, ale ne ji natvrdo zavést. Rozhodnutí o jejím využití bude na klientech.

Oprávnění (tokeny) budou v podstatě ve dvou úrovních. První úroveň bude pouze nahlédnutí do všech vašich účtů, druhá bude i k provádění plateb.

A jak je to s bezpečností?

Faktem je, že napadnout se dá kdykoliv cokoliv. Takže otevřené bankovnictví je standardně bezpečné tak, jako každé jiné internetové bankovnictví. To znamená, že jste mimo ohrožení jen tehdy, když používáte zdravý rozum. A neděláte zbrklé kroky.

Třetí strany budou prověřeny Českou národní bankou a budou mít licenci k tomu, aby se mohly ucházet o přístup k vašim bankovním informacím. Na druhou stranu to budete jen a pouze vy, kdo jim přístup bude povolovat, případně později zamítat.

O všech souhlasech bude mít klient ve svém bankovnictví přehled. Bude v podobě seznamu souhlasů a oprávnění k provádění plateb. Souhlas se bude jmenovat token. Vždy bude uvedeno, na jak dlouho je souhlas udělen. Ale budeme ho moci kdykoliv zrušit, i před uplynutím doby původně nastavené platnosti.

Poskytnout přístup třetí straně? Vždy po důkladném rozmyšlení!

Například poskytnout jiné bance možnost nahlédnout do vašeho účtu, když žádáte o hypotéku, bude rozumným a hlavně pohodlným krokem, který urychlí vyřízení hypotéky. Renomované obchody to budou také mít snadné (získat vaši důvěru) a jistě ji ani nezklamou. Pokud jim dáte přístup k vašemu účtu, budou na vás cílit reklamu cílenou na míru podle vašich výdajů.

Horší to bude, když ale budeme udělovat souhlas bez rozmyslu. Odborníci se bojí například scénáře, kdy o přístup může požádat pochybná aplikace, která se pokusí přesměrovat vše na falešnou stránku podobnou webu banky. No a jejím cílem samozřejmě bude přečíst přihlašovací údaje a následně se dostat na váš účet vaším jménem. Při jakékoliv operaci spojené s internetovým bankovnictvím je vždy nutné se mít na pozoru, ať máte bankovnictví otevřené nebo uzavřené.

Budeme o otevřené bankovnictví vůbec stát?

Samozřejmě, že již proběhl i průzkum mezi Čechy, zda by takovou možnost u své banky vůbec využili. Kladná odpověď přišla od šedesáti procent dotázaných, takže se dá předpokládat, že do budoucna půjde, co se otevřeného bankovnictví týká, o běžný klientský požadavek.

Podle výsledků průzkumu chápou dotázaní otevřené bankovnictví jako zjednodušení správy peněz. A není pochyb, že právě k tomuto účelu má sloužit. Otevřené bankovnictví však nebude povinné. Nicméně se může stát, že některé aplikace budou nabízet služby nebo slevy pouze pod podmínkou, že jim udělíme souhlas k nahlížení do našeho konta nebo kont. A tady bude asi často probíhat myšlenkové dilema, zda sleva nebo celá služba budou stát za udělení souhlasu.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí