Podvodníci nadále okrádají důvěřivé klienty bank. Jak se bránit?

Podvodníci nadále okrádají důvěřivé klienty bank. Jak se bránit?

Lenka Rutteová   Publikováno 19.10.2022 Aktualita| Banky

Podvodníci nadále okrádají důvěřivé klienty bank. Jak se bránit?

Počet útoků na bankovní účty běžných lidí neustále roste. Rok 2022 je navíc ve znamení extrémního nárůstu jak samotného počtu pokusů o útok na peníze uložené v bance, tak skokového růstu v počtu těch úspěšných. Přitom mají jedno společné: oběti útočníkům zcela dobrovolně odevzdaly všechny údaje, které podvodníci k dokončení krádeže potřebují. Ale co s tím? Stačilo by jediné: držet se nového hesla vyhlášeného ČBA: #nePINdej!

Počet online podvodů se za poslední dva roky mnohonásobně zvýšil 

Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR pravidelně zveřejňují statistiky týkající se online podvodů a dalších útoků na klienty bank, resp. na jejich běžné účty. A jak to vypadá, podvodníci si dobře všimli dvou hlavních neduhů českých bankovních klientů:

  • na běžných účtech drží spoustu peněz (i statisíce) - místo toho, aby je převedli na spořicí účet, který bude od běžného účtu a jeho platební karty zcela oddělen
  • věří kdekomu a o své platební kartě nebo svém přístupu do online bankovnictví sdělí kdeco a hlavně kdekoliv, případně zašlou kamkoliv.

Není proto divu, že se Češi coby klienti bank stávají stále oblíbenějšími cíli útoků.  „V loňském se roce se skrze tento typ podvodů na internetu ztratila miliarda korun. Letos se stejná částka ztratila za pouhého půl roku,“ vyčíslil pro server idnes.cz Petr Barák, expert České bankovní asociace na oblast bezpečnosti. Povzbudivá nejsou ani čísla týkající se samotného počtu útoků. Posuďte sami:

  • rok 2020: 5 235 útoků
  • rok 2021: 12 239 útoků
  • leden až červenec 2022: 20 660 útoků

 

O kolik Češi přicházejí? O dlouholeté úspory. Během pár vteřin

Průměrná škoda, která podvedeným lidem vznikne, byla v červenci 2022 až neuvěřitelných 161 500 Kč. U vishingových podvodů (telefonáty) bývá škoda podle informací serveru měšec.cz v průměru ještě vyšší, 250 000 Kč. U phishingu (e-maily a zprávy na sociálních sítích) je pak škoda v průměru na cca 73 000 Kč.

 

Jak podvody probíhají? Útočníci si vyžádají všechny údaje, které potřebují

Podvody jsou postavené na schématu, že klient musí osobně údaje dát a potvrdit. Není to tak, že by útočník vlezl do účtu sám. Dva a půl roku běží kampaň, která klienty upozorňuje na to, aby si dali pozor, jaké údaje a kam zadávají,“ zájemce o informace ještě upozornil Barák. Sami se tak stáváme spolustrůjci našeho vlastního okradení.

 

Podvody v online bazarech: pro příjem platby přece nemusí kupující vědět o vaší kartě vůbec nic!

Stále častěji se ke slovu dostávají podvodníci, kteří se rozhodli okrádat prodávající na online bazarech. Tvrdí jim totiž, že aby mohla být příjemci připsána platba, musí příjemce zadat o své platební kartě úplně všechno. Včetně PIN nebo bezpečnostního kódu (na zadní straně karty). 

Ale jak upozorňuje Barák: „Je důležité si uvědomit, jaké údaje po vás chtějí. PIN, CVC kód atd. nemáte nikomu dávat. Není důvod, aby někdo, kdo vám má poslat peníze, chtěl tyto údaje. Důležité je číst také notifikace, které vám během všech transakcí posílá banka“. Ta totiž někdy upozorní, že se děje něco nekalého, ale klient i tak celý proces schválí.

 

Zavedl vás email opravdu do online bankovnictví? Poznáte to velmi snadno!

Dalšími nástroji podvodníků jsou webové stránky, které mají simulovat, že po kliknutí na podstrčený odkaz jste se přenesli online bankovnictví vaší banky. Ve skutečnosti jste ale na stránkách vytvořených podvodníky za účelem přečtení všech vašich údajů sloužících pro vstup do banky a obsluhu účtu.

Jenže jak poznáte, zda jste u své banky a v bezpečí? Je to naštěstí celkem snadné: ve webové adrese musí být základní doména banky (například kb.cz, csob.cz, mbank.cz, airbank.cz, maxbanka.eu apod.). Jakmile jsou v adresovém řádku naprosto cizí adresy, které mají banku jen jako součást domény cizího státu, rychle pryč.


Kyberhra a celonárodní kampaň ČBA s názvem #nePINdej!

Jak informovala ČBA ve svém newsletteru, v rámci své celonárodní kampaně #nePINdej!  spustila interaktivní online kvíz – www.kyberhra.cz, který je obdobou již dobře známého Kybertestu. Ovčem kyberhra obsahuje otázky vhodné pro žáky druhého stupně základních škol, středních škol, odborných učilišť a víceletých gymnázií.

Kampaň #nePINdej!, jejíž součástí Kyberhra je, patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud v České republice realizovány. Zapojily se jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak významné české firmy:

  • Policie České republiky
  • Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB)
  • itego, a.s.
  • CISCO
  • Thein Security
  • Česká pošta
  • ČEZ
  • Mastercard
  • O2 
  • České dráhy. 

Mediálními partnery jsou Česká televize (hlavní mediální partner), Seznam Zprávy, Deník a Cinestar. A jak název projektu vznikl? Jde o kouzelné propojení jak slovesa v negativně vyjádřeném rozkazovacím způsobu, tak tří samostatných slov NE, PIN a DEJ. Zkrátka: PIN nikomu nedávej(te)!

Zdroje: ČBA NEWS 21/2022 / měšec.cz / iDnes.cz

 
 
 
author

Autor článku:

Lenka Rutteová

Vystudovala Ekonomicko správní fakultu Univerzity Pardubice a doktorské studium na Ekonomické fakultě VŠB-TU v Ostravě. Více