Poohlédnutí za vánočními půjčkami – nejvíce je využili učitelé a řidiči

Publikováno 06.01.2018 Průzkum | Půjčky

Poohlédnutí za vánočními půjčkami – nejvíce je využili učitelé a řidiči

Spousta Čechů se již někdy dostala do situace, že na Vánoce prostě nezůstalo dost peněz. Předchozí výdaje byly nečekané a také velké. Jenže to dětem asi nevysvětlíme. A tak spousta Čechů řeší Vánoce dluhem. Z průzkumů vyplývá, že větší dárky hradí formou půjčky zejména učitelé a řidiči.

Vánoční půjčka je realitou pro 15 procent Čechů

Ano, i takové jsou výsledky výzkumů. A když vám prozradíme, že v Ústeckém kraji je to více než 25 procent, jistě vás to ani neudiví. V největším procentu případů jde o půjčky do 5 tisíc korun, které zalepí díru v rozpočtu. Do této výše si vzalo půjčku 9 procent Čechů.

Nad 5 tisíc korun si ale půjčilo zbývajících 6 procent Čechů, kteří se stali účastníky průzkumu. Průzkum dělala společnost KRUK, která shromažďuje informace o správě pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.

Rozdíly jsou nejen mezi regiony, ale i mezi pohlavími

Na Vánoce si letos půjčilo 17 procent mužů a 13 procent žen. Nejlepší byla situace letos v kraji Olomouckém, kde se zadlužilo jen 5 procent z dotazovaných. Dalším krajem, kde je situace velmi dobrá, je kraj Pardubický. Tady si vánoční půjčku vzalo 9 procent dotázaných.

Vysoké půjčky si brali hlavně v Jižních Čechách, Liberci a v Ústí

Půjčky ve výši přes 5 tisíc korun vedly ve třech krajích. Brali si je hlavně obyvatelé kraje Jihočeského, Libereckého a Ústeckého. Ve všech třech krajích šlo až o deset procent dotazovaných. Faktem zůstává, že na Vánoce si my Češi bráváme půjčky mnohem častěji než třeba na dovolenou.

Nejvyšší půjčky na vánoční dárky si vzali učitelé a řidiči, kteří jsou si pravděpodobně nejvíce jistí svým zaměstnáním, a tedy i pravidelným, byť nízkým příjmem.

Mezi profesemi byly i další rozdíly

Nejvíce bez rozmyslu realizují vánoční nákupy lidé z finančního sektoru. Většinou neřeší ceny a dárky koupí tam, kde se jim to zrovna hodí. Důvod je jasný – nemají hluboko do kapsy. V přesně opačné situaci jsou zaměstnanci uniformovaní. Ti totiž nejčastěji hledají nejvýhodnější nabídku na základě porovnání cen.

Nejvíce dopředu plánují své nákupy lidé z oblasti stavebnictví, IT a služeb. A překvapivě nejméně vybíraví při volbě nakupovaného zboží jsou lidé pracující v prodejním sektoru. Prostě berou, co zrovna je.

Je však nutné brát v úvahu skutečnost, že zaměstnanci společnosti KRUK jistě nepotkali a nedotázali všechny lidi z kraje, respektive z republiky. Průzkum je ilustrativní, ale výsledky zkoumaného vzorku jsou jistě zajímavé.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí