Více než 130 miliard - to je odhad letošní útraty Čechů v eshopech

Publikováno 14.11.2018 Průzkum | Finanční mix

Více než 130 miliard - to je odhad letošní útraty Čechů v eshopech

Může to vypadat až neskutečně, ale je to tak. Odhad letošní útraty Čechů za nákupy nepotravinářského zboží v eshopech je takto vysoký. Oproti loňsku se totiž očekává růst tržeb eshopů o 15 – 18 procent. A největší žně přijdou samozřejmě před Vánoci a těsně po nich. Odhad zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci.

Před Vánoci to bude až 44 miliard korun

Češi jsou evropskou velmocí v nakupování online. Vždyť jen před letošními Vánocemi se čeká útrata okolo 44 miliard korun. To je jen o osm miliard méně, než jsme utratili za celé první pololetí roku 2018. I letos se čeká, že naroste celkový podíl obratu eshopů na maloobchodním prodeji (prodej koncovému zákazníkovi).

Z celého maloobchodního sektoru se v eshopech uskutečnilo loni přes 10,5 procenta celkové tržby. Ale pozor, to mluvíme o celém maloobchodním sektoru, tedy včetně například potravin v supermarketech, léků na předpis v lékárnách a benzínu na čerpacích stanicích.

Letos se očekává další nárůst podílu online prodeje na celkovém maloobchodním trhu. Ale špatně se vyčísluje předem, protože rostou nejen eshopy, ale i maloobchodní prodeje v kamenných prodejnách. Konkrétní výsledky budou k dispozici v prvním pololetí příštího roku.

V prodeji technického zboží je podíl online prodejů ještě vyšší

Pokud nahlédneme na prodej technického (nepotravinářského) zboží, je podíl eshopů až ohromující. Celých 43 procent! V tomto ohledu jsme na špičce celé Evropy. O dost menší podíl má za námi druhé Nizozemsko, konkrétně 35 procent. Pak teprve následuje Slovensko se 34 procenty, Velká Británie se 33 procenty. A uveďme ještě naše sousední Německo s 29 procenty. Žebříček procentuálních podílů online nákupů sestavila společnost GfK (Growth from Knowledge).

První pololetí narostlo o 11 procent

Letos v prvním pololetí činil nárůst podílu internetových nákupů 11 procent. Členové Asociace pro elektronickou komerci však uvádějí, že nárůst byl zpomalen brzkým příchodem letního počasí, které k nám dorazilo vlastně už v dubnu.

V prvním pololetí jsme v eshopech utratili 51,5 miliardy korun. A předvánoční prodeje se v týdnu od 10. do 16. prosince odhadují na opět rekordní. První polovina roku je v prodejích vždy slabší. Hlavní prodejní události se totiž soustředí do druhého pololetí – začátek školního roku, černý pátek, Mikuláš a samozřejmě Vánoce, plus brzké povánoční výprodeje.

Jak v eshopech platíme? Nejčastěji na dobírku!

Dalším neuvěřitelným faktem je skutečnost, že nejvyšší podíl způsobů úhrady za zboží v eshopu tvoří dobírka. Opravdu. Celá 32 procenta všech úhrad jsou provedena dobírkou, tedy až po doručení zboží, přímo pošťákovi nebo řidiči přepravní služby. A za poměrně tučný poplatek. Jsme asi bohatým národem!

Těsně za dobírkou následuje zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu. Bohužel zpráva Asociace pro elektronickou komerci již neuvádí, zda na pobočkách platíme více kartou nebo v hotovosti. Platbu a osobní vyzvednutí zboží na kamenné pobočce preferuje 30 procent zákazníků internetových obchodů.

Nejjednodušší placení, tedy online platební kartou, se realizuje ve více než dvaceti procentech celkových plateb v eshopech. A zbylých necelých dvacet procent si mezi sebou rozdělí platby převodem z účtu nebo online úhradou z účtu, případně elektronickou peněženkou.

Online platba kartou patří k nejlevnějším, dnes už je bezpečná

Spousta lidí se obává toho, že zaplatí za zboží kartou, online. Ale zboží nepřijde. Ano, v minulosti se stávalo. Stát se sice může i dnes, ale je nutné vědět, že banka má v tomto případě možnost stáhnout peníze od obchodníka zpět na váš účet. A to z kteréhokoliv eshopu na světě.

Pouze pod jednou podmínkou – platba nesmí být zadaná formou převodu z účtu. Jedině online, tedy buď platební kartou, nebo z elektronické peněženky. O tomto zabezpečení online plateb jsme vás informovali v lednovém článku.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí