Zaplacený dárek nepřišel a eshop nevrací peníze? Může je stáhnout přímo banka!

Publikováno 08.01.2018 Aktualita | Finanční mix

Zaplacený dárek nepřišel a eshop nevrací peníze? Může je stáhnout přímo banka!

Pokud jste nakoupili v eshopu, zaplatili předem, ale zboží nakonec vůbec nedorazilo, máte právo požadovat platbu zpět. Jenže ne každý se peněz dočká. Situace však není neřešitelná. Vždy máte velkou šanci na úspěch. Díky čemu? Pomůže chargeback nebo ADR.

Chargeback je specifickou pravomocí banky

Banky mají v případě, že jste platili online (nikoliv převodem z účtu), možnost uplatnit tzv. chargeback. Jde v podstatě o to, že banka na vyžádání stáhne zaplacenou částku zpět z účtu eshopu a zašle ji na účet zákazníka, který online platbu provedl.

Evropské spotřebitelské centrum (ESC) radí

O této pravomoci bank informovalo mj. Evrospké spotřebitelské centrum. A to hlavně v souvislosti s velkými nákupy, které ve velké části světa probíhaly před nedávnými Vánocemi. ESC mimo jiné uvádí, že šance na získání platby z elektronické peněženky je vysoká. Jen je potřeba se obrátit na oddělení řešení sporů a podat zde stížnost.

Nejde o povinnost bank, ale vstřícný krok

Operace chargebacku nejsou v žádném případě povinností bank, ale jde pouze o jejich dobrou vůli. Mohou jej však provádět napříč celým světem, tedy i vůči například americkým, čínským nebo německým eshopům. Podmínkou však je ona platba online.

Spory už dva roky řeší také tzv. ADR

Pokud dojde na spor s online prodejcem, pomůže tzv. systém ADR. Jde o systém mimosoudního řešení sporů, o kterém musejí obchodníci na svých stránkách dostatečně informovat. A jak takové řešení probíhá?

Návrh se podává České obchodní inspekci a podat ho může jen spotřebitel. Nejpozději rok ode dne, kdy spotřebitel poprvé kontaktoval obchodníka za účelem řešit s ním spor ohledně nedoručeného zboží.

Kdy se spor zahájí?

Tehdy, když je na ČOI doručen návrh s předepsaným obsahem. Doručením návrhu a vyrozuměním obchodníka ze strany ČOI přechází na obchodníka povinnost se do 15 pracovních dnů k tomuto vyrozumění vyjádřit. A to jednak k samotnému nedoručení zboží, ale i k tomu, zda se bude obchodník účastnit řízení.

Jakmile obchodník s účastí v řízení souhlasí, je povinen s inspekcí spolupracovat. Pokud obchodník povinnosti plynoucí z účasti v řízení nesplní, vystavuje se riziku pokuty ve výši až milion korun.

Po té, co ČOI spor posoudí, má na vyřízení náležitostí 90 dní. Ale v krajních případech může lhůtu prodloužit i na 180 dní. ČOI se často setkává se základním prohřeškem eshopůvůbec neinformují spotřebitele o existenci ADR a možnosti řešení případných sporů mimosoudně.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí