Jak na vyšší bezpečnost finančních aplikací?

Publikováno 16.01.2019 Rada | Finanční mix

Jak na vyšší bezpečnost finančních aplikací?

Už jste si zvykli na pohodlí a jednoduchost plateb z mobilu? Nebo byste s nimi chtěli začít, ale obáváte se bezpečnosti? Bezhotovostní platby mobilem, tabletem nebo kartou bez terminálu jsou velmi populární. Poskytovatelé se snaží nabídnout co nejvyšší bezpečnost, ale hackeři pravidelně útočí. Pojďme se podívat na základní zásady bezpečných finančních operací z mobilu nebo z tabletu. Když je dodržíme, nemáme se čeho bát. Hackeři umějí obrat jen toho, kdo neví, jak se na síti chovat.

Antivirus a informace

Kdo chce platit z mobilu nebo z tabletu, musí začít tím, že si pořídí plnou verzi antiviru. Ano, nejlépe tu placenou, protože ta je plně podporována výrobcem a má v sobě spousty doplňků, které úspěšnému fungování antiviru přispívají. Antivirus držíme vždy aktualizovaný (pokud se tak neděje automaticky).

A co ty informace? Vždy bychom měli vědět o masových hackerských útocích na databáze osobních dat nebo na bankovní a jiné platební aplikace. Měli bychom vědět i to, že neznámé emaily s podivnými přílohami musíme ihned smazat, ne se snažit do příloh nahlédnout. Neodpovídáme na neznámé emaily a ani nezadáváme svá data na vyžádání z emailu.

Hesla

Je to sice otravné, ale je nutné si do mobilu i do aplikací nastavit hesla. Bez hesel se vám žádná finanční aplikace nespustí. Naštěstí jsou u novějších telefonů možné otisky prstů, které budete mít vždy s sebou a nikdy je nezapomenete. Otisk prstu si nastavte pečlivě. Co to znamená?

Prst nechte načíst ve všech možných polohách, ať pak nemusíte pracně vzpomínat, jak jste ho měli přiložen, když jste si zámek otiskem prstu nastavovali. Pohodlné je nastavit si více zámků otiskem různých prstů, abyste nemuseli mobil přehazovat z ruky do ruky – nejčastěji se nastavují oba ukazováky a oba palce.

Bezpečnost můžete doplnit i nastavením gesta nebo PINu. Některé platební aplikace po vás pak budou chtít obě potvrzení, jiné jen jedno – to, které si navolíte jako přednostní. Ale například u plateb mobilem u pokladny bude do 500 Kč stačit jen probudit telefon (ani u platby kartou nedáváte do 500 Kč PIN).

Licence ČNB

Banky samozřejmě licenci mají, a to i na své finanční aplikace do mobilů a tabletů. Stejné je to s nebankovními společnostmi, některé už také vyvinuly své vlastní aplikace a mají na ně licenci udělovanou také Českou národní bankou.

Pokud však chcete použít aplikace jiných subjektů, než jsou banky a nebankovky, zajímejte se, zda i tyto aplikace prošly sítem licencování ze strany ČNB. Nejde totiž pouze o formální schvalování, ale o opravdu jemné síto, kterým projde jen bezpečná finanční aplikace.

Kde platíte kartou na internetu, tam se vždy ujistěte, že informace o vaší kartě dáváte platební bráně, nikoliv přímo obchodníkovi. Platební brány se totiž řídí velmi přísnými pravidly a vaše informace pečlivě chrání.

Neznámá a free Wi-Fi? Rychle pryč!

Vždy si musíme dát pozor, skrze co se dostáváme na internet, a to nejen v případě plateb nebo jiné manipulace ve finančních aplikacích. Wi-Fi sítě, které nemají jméno a které nepatří konkrétnímu podniku, ve kterém právě jste (vlak, obchodní centrum, kavárna, hotel), mohou být nastraženými pastmi na vaše hesla, data, peníze. Často se takové sítě objevují třeba na hromadných kulturních akcích.

Pokud se do nich zapojíte, poskytnete hackerům úžasnou možnost vytáhnout si z vašich zařízení naprosto cokoliv. Když ještě k tomu i použijete finanční aplikaci během připojení k podvodné Wi-Fi, jste úplně na lopatkách. Hackeři, co síť podstrčili, už si odposlechli vaše data.

Proto se do neznámých sítí nikdy nepřipojujte a raději obětujte trochu mobilních dat z připojení přes mobilního operátora. Sice je to drahé, ale rozhodně vás mobilní připojení a platba skrze operátora vyjde levněji, než čelení následkům krádeže dat, hesel a přístupů z neznámé a zdarma Wi-Fi sítě.

Odborníci dokonce nedoporučují ani Wi-Fi ve vlacích nebo autobusech, které z podstaty jejich fungování prostě nemohou patřit k těm nejbezpečnějším. Emaily a surfování tedy ve vlaku a v autobuse nebo v kavárně ano, placení a správa bankovnictví raději ne.

Pozor na phishing!

Co se skrývá pod tímto nepěkným slovem? Čte se „fišing“, což foneticky v angličtině znamená rybaření. I bylo slovo takto vytvořeno, jen napsáno jinými písmeny, aby se odlišilo od klasického rybolovu (fishing). V případě phishingu jsou na udici lákadla pro nás, běžné uživatele internetu. A co se loví? Naše data, hesla, přístupy.

Lov probíhá pomocí elektronických zpráv. Zpráva, třeba email nebo zpráva z Facebooku, se tváří jako prosba od kamarádky o peníze. Nebo zpráva od banky, která si vyžaduje vaše přístupová data do bankovnictví, aby si prověřila jejich platnost či funkčnost.

Email vás v takovém případě odkáže na stránku, která vypadá podobně jako vstup do internetového bankovnictví vaší banky. A vy tam pak zadáte přihlašovací jméno a heslo – ve skutečnosti je však zadáváte do systému těch hackerů, kteří vám email poslali. Do banky do vašeho účtu pak půjdou oni.

Co rozhodně nikdy nedělat?

Nikdy neposílejte peníze nikomu, s kým na tom nejste osobně dohodnuti. A nikdy nepiště nic o vašem bankovnictví. Nevypisujte přihlášení ani PINy a hesla nikam, kam jste se sami neproklikali za účelem platit nebo spravovat své finance.

Jestliže používáte internetové bankovnictví (ne mobilní aplikaci), vždy si zkontrolujte, že jste na správné webovce. Bude začínat „https://“ a za tímto začátkem musíte najít i webovku vaší banky (airbank.cz, mbank.cz, kb.cz, csas.cz a podobně).  

Ztratili jste mobil? Hned to hlaste!

Poměrně často se stává, že mobil někde necháte nebo že si ho přivlastní nějaký nenechavec. On se sice do telefonu jen tak nedostane, protože máte nastaven PIN či gesto či otisk prstu, ale přece jen jsou některá zabezpečení méně spolehlivá, hlavně PIN a gesto.

Proto když mobil zmizí, hlaste jeho ztrátu všem poskytovatelům finančních služeb, které využíváte. Například bance, Googlu při placení mobilem přes Google Pay, poskytovateli služeb elektronické peněženky apod. Díky tomu si můžete být jistí, že vaše peníze zůstanou v bezpečí.

Vyplatí se i hlášení ztráty mobilu k mobilnímu operátorovi, aby zablokoval SIM kartu (hlavně kvůli mobilním datům). Novou si pak můžete nechat vystavit na své původní číslo.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí