Co umí bankovní identita, kolik stojí a proč ji (ne)využívat

Lenka Rutteová   Publikováno 30.03.2021 Rada| Banky

Co umí bankovní identita, kolik stojí a proč ji (ne)využívat

Zaklínadlo jménem Bankovní identita. Určitě jste na něj už několikrát narazili, stále častěji se totiž objevuje v souvislosti nejen s přístupem k elektronickým možnostem úřadů a finanční správy, ale zejména u e-shopů a dalších soukromých služeb, kde se stává a nadále bude stávat důležitou součástí jejich využití. Co je bankovní identita občana a jak vlastně funguje?


Co je bankovní identita?

Zjednodušeně řečeno jsou to přístupová data k přihlášení do vaší banky. To, co vyplňujete jako přihlašovací jméno a heslo, když chcete do banky přes internet v počítači, je vaší bankovní identitou. Kdo máte internetové bankovní, už máte i svou bankovní identitu. Nic nového, že?

Novinkou ovšem je, že právě přihlášením do vašeho bankovnictví se budete moci přihlásit všude tam, kde bankovní identita bude podporována. Nebude se cestovat vždycky do bankovnictví, ale vaše přihlašovací jméno a heslo z bankovnictví využijete i na jiných stránkách. Jde zejména o:

  • portál Moje daně (Finanční správa)
  • Portál občana (vstup do online systémů úřadů)
  • portály jednotlivých úřadů státní správy i samosprávy – internetové systémy rezervací na městských úřadech, výpis z bodového registru řidičů, z trestního rejstříku, výpis z insolvence, živnostenské oprávnění, informace o konci platnosti řidičského či občanského průkazu
  • eRecept
  • e-shopy a weby (zjednodušení objednávkových formulářů)
  • klientské zóny různých webů se službami, které využíváte již nyní, ale doposud se speciálním přihlašováním
  • samotné online bankovnictví zůstává samozřejmě také.

Dodejme ještě, že z Portálu občana vede přihlášení do cirka 130 online služeb veřejné správy, z toho je zhruba polovina tvořená službami obecních (městských) úřadů. A vzhledem k tomu, že internetové bankovnictví využívá cirka 5,5 milionu obyvatel ČR, dá se předpokládat, že díky bankovní identitě významně vzroste podíl využití eGovernmentu (elektronických úřadů) v Česku.

 

Proč zrovna bankovní identita má být univerzálním vstupem i k úřadům?

Vzhledem k dlouhodobé tradici online bankovnictví má většina Čechů již vybudovanou velkou důvěru v banky a jejich řešení co do bezpečnosti, též uživatelské přívětivosti. Zatímco využívat Portál občana coby rozcestník po online úřadech se spousta lidí zdráhá (spíše z lenosti), případně o něm vůbec neví, online bankovnictví zná skoro každý.

I proto stát doufá, že se online služby úřadů již brzy stanou samozřejmostí. Bankovní identita se tak stává zároveň i impulzem, aby stát nabídku služeb eGovernmentu neustále rozšiřoval a zkvalitňoval. Výsledkem vy mělo být usnadnění komunikace s úřady a možnost vyřizování nutné agendy z jednoho místa – z pohodlí kanceláře nebo obýváku, případě přímo na úřadu – s využitím školeného asistenta.

Co musíte udělat proto, aby bankovní identita fungovala i vám?

V podstatě záleží na každé bance, jak tuto službu nastaví, ale s největší pravděpodobností se zůstane u zapnutí automatického. Bankovní identita se zkrátka sama zapne každému klientovi využívajícímu online bankovnictví banky, která do bankovní identity naskočí.


Předpokládá se též, že banky umožní, aby bylo kdykoliv možné si bankovní identitu vypnout, ale to už musíte udělat sami. Jak? To bude zveřejněno na stránkách každé z bank, která bude bankovní identitu podporovat.

Jestliže máte v bance uloženy aktuální doklady (právě platnou občanku, případně druhý doklad), stačí vám jen počkat, až vaše banka projekt spustí a nastaví bankovní identitu pro všechny své online klienty. Informaci, zda i vaše banka nastaví bankovní identitu jako automaticky zapnutou službu, najdete na jejích stránkách.

 

Co znamená bankovní identita pro banku?

Jde o poměrně náročný proces, který v bankách zrál již několik let. Inspirace přišla ze severských zemí a především z Estonska, které je spolu s Finskem významně napřed v oblasti elektronizace veřejné správy a dalších služeb, i těch soukromých. 

Poté, co se České bankovní asociaci (ČBA) podařilo prosadit legislativní změny, mohly jednotlivé banky (a další zájemci) začít pracovat na bankovní identitě, Ministerstvo vnitra spolu s nimi. Bankovní identitu plánuje nebo už poskytuje deset bank, další se časem možná budou připojovat. 

Nejprve musejí získat akreditaci Ministerstva vnitra ČR, které posuzuje technická řešení. Jedná se tu o stejnou úroveň zabezpečení, jaká je v bance při používání online bankovnictví. Teprve s akreditací se banky (a nejen ony) stávají „poskytovatelem elektronické identity v souladu se zákonem o elektronické identifikaci“

 

Které banky spustí bankovní identitu ještě v roce 2021?

Na stránkách Bankovní-identita.cz najdete vždy aktuální přehled zapojených bank a bank, které si vyřizují akreditaci u ministerstva vnitra, případně ji již mají vyřízenu. Ostatní akreditované subjekty (které bankami nejsou) však na těchto stránkách nehledejte. V současnosti vypadá harmonogram bank ohledně spuštění bankoví identity následovně:

Obrázek: Přehled bank připravujících či provozujících bankovní identitu a jejich harmonogram (k 19. 3. 2021)

Zdroj: Bankovní identita ČBA. URL: https://bankovni-identita.cz/banky-a-reseni/

Dodejme, že první bankou s akreditací pro bankovní identitu byla ČSOB. Mimo bankovnictví se o akreditaci přihlásily a úspěšně ji získaly ještě společnost První certifikační autorita a sdružení CZ.NIC. Obě předběhly i tu nejrychlejší banku.

Dalšími bankami, které již akreditaci získaly (k 19. 3. 2021), jsou Česká spořitelna, Komerční banka, Air Bank a Moneta Money Bank. Aktuální seznam subjektů s udělenými akreditacemi najdete na stránkách Ministerstva vnitra.

Kolik stojí bankovní identita a je vůbec bezpečná?

Za přihlášení či ověření bankovní identitou nic platit nebudete, tuhle službu máte od vaší banky zdarma. O to větší úspěch bankovní identity se očekává. Na druhou stranu nutno dodat, že se množí obavy ohledně bezpečnosti bankovní identity, resp. následků jejího prolomení. 

Detailnější zamyšlení nad propojením přihlášení k bance a ke službám státu a pochybnosti o zachování bezpečnosti (ze strany běžného uživatele, nikoliv banky) najdete například na stránkách Lupa.cz. Přečtete si tu, že phishingové útoky a pokusy o nabourání se do systémů bank se množí. A pokud padne heslo do bankovnictví (i chybou uživatele), padne i heslo ke všemu v oblasti daní, občanky a dalších databází státu.


Dá se vypnout nebo zkrátka zrušit účet

Proto pokud bankovní identitu nepovažujete za službu vhodnou pro vás (víte, že se mnohdy nedokážete na internetu chovat bezpečně, případně systému prostě nevěříte), povzpomínejte, kde všude máte založen účet – a všude si bankovní identitu vypněte (pokud ji banka poskytuje), případně zbytečné účty zrušte.

Nicméně ani tak nemusíte zůstávat mimo systém jednotné elektronické identity – akreditaci získávají i jiné subjekty než banky. Případně můžete využít již fungující přihlašování skrze Portál občana, poslouží eObčanka, datová schránka apod. – nahlédněte na stránky eIdentita.cz.

author

Autor článku:

Lenka Rutteová

Vystudovala Ekonomicko správní fakultu Univerzity Pardubice a doktorské studium na Ekonomické fakultě VŠB-TU v Ostravě. Více