Kodex mobility klientů je pro banky povinný

Lenka Rutteová     Publikováno 24.03.2020 Rada | Banky

Kodex mobility klientů je pro banky povinný

Slyšeli jste již někdy o Kodexu mobility, který se v České republice, tedy na jejím bankovním trhu, zavedl již v roce 2009, nejprve jako nepovinný, ale od března 2017 coby zcela povinný standard chování banky?  Oficiální název je Standard mobility klientů a jeho autorem je Česká bankovní asociace. Víte, k čemu tento standard (kodex) banky zavazuje? A co z toho plyne pro vás, jaké výhody nebo nevýhody? Podle názvu kodexu je jasné, že se týká přecházení klientů mezi bankami. Je nastaven tak, aby byl proces pro klienty co nejjednodušší a hlavně provedený bez chyby. Pojďme si jej představit.

Chcete změnit banku, ale odrazuje vás vidina starostí s tímto krokem spojených?

Uvažujete o změně banky? Máte nyní banku, u které musíte platit za vedení účtu, a chcete přejít k bance, která vede běžný i spořicí účet bez poplatků a bez podmínek? Jenže vůbec se vám nechce do přenášení inkas, trvalých příkazů nebo dalších služeb na účet nový, protože jste rádi, že vám s nastavením v internetovém bankovnictví pomohly děti a nechcete je znovu obtěžovat?

Případně to sice zvládnete nastavit sami, ale je to pro vás zbytečný čas strávený s nastavením toho, co jste už jednou měli, a tak možná raději obětujete bankovní poplatky i nadále, jen abyste se nemuseli hrabat v celém nastavení internetového bankovnictví znovu?

Nebo jste sice u banky bez poplatků, ale chcete využívat mnohem modernější služby, než ty, co nabízí vaše současná banka, třeba otevřené bankovnictví, okamžité platby nebo možnost spárování fakturačního robota přímo s vaším bankovním účtem, pokud podnikáte? Tak právě pro vás je tu Kodex mobility klientů, aby vám přechod k nové a lepší bance usnadnil.

Co je Kodex (Standard) mobility klientů?

Standard mobility klientů vychází ze zákona o platebním styku. Autorem kodexu je pro ČR Česká bankovní asociace, která pro všechny své členy (kterými jsou všechny banky) vydává závazné kodexy chování nebo nezávazné standardy, které se pro banky stanou závaznými v době, kdy je podepíší.

Původně vznikl tento kodex coby společné principy EBIC (European Banking Industry Commitee). Principy byly definovány bankami, spořitelnami a dalšími poskytovateli platebních služeb, a to na základě výzvy Evropské komise v roce 2008. V ČR se staly pro banky povinnými až v roce 2017 (!!!)

Základ je v zákoně o platebním styku

Povinnost podpisu Standardu mobility klientů byla součástí novely zákona o platebním styku na jaře 2017, přenesla se i do nového znění zákona o platebním styku s číslem 370/2017 Sb., který je účinný od 13. 1. 2018. Konkrétně ji upravuje Část pátá, Hlava II, § 203 - 208.

Zjednodušeně řečeno jde v tomto případě o předpis, který nutí banky, aby klientům umožnily snadný přechod k bance jiné. Klientovi stačí pouze podat žádost o přechod k jiné bance (o založení účtu u nové banky), a tím pro něj všechny starosti končí.

Co musejí banky udělat v souvislosti s přechodem klienta jinam?

Nová banka má povinnost nejen založit klientovi nový účet, ale také z účtu původního přenést všechna nastavení v internetovém bankovnictví nebo i nastavení zařízená na pobočce banky, jako jsou trvalé platby, inkasa, pojištění karty apod. Nakonec musí nová banka i zrušit klientův účet u banky původní, pokud to klient výslovně nezakáže.

Banka stará má naopak povinnost poskytnout nové bance všechny informace o klientovi a nastavení v jeho internetovém bankovnictví, přenosu dat a účtu nesmí nijak bránit a je povinna přijmout výpověď smlouvy o bankovním účtu od klientovy nové banky.

Nepočítejte se stejným číslem účtu!

Zatímco při přechodu mezi mobilními operátory je pro nás zajištěno stejné číslo, ať jdeme kamkoliv, Standard mobility klienta nám stejné číslo účtu nezajišťuje. Ve Standardu je doslova napsáno, že: „Změna platebního účtu neznamená převeden stejného čísla účtu od dosavadního poskytovatele k novému poskytovateli.“

Krokodýlí slzy mohou být někdy výhodné

Stará banka, respektive banka, od které klient odchází s využitím služeb v rámci Kodexu mobility klientů, může ještě v poslední chvíli nabídnout klientovi radikální zlepšení svých služeb, právě jako reakci na to, že se klient chystá odejít.

Vyplatí se tuto nabídku řádně pročíst a porovnat se službami, za kterými jste šli k bance nové. Individuální nabídky od bank totiž mohou být opravdu velmi výhodné. Co se týká moderních služeb, jistě vám banka individuální okamžité platby nenabídne, když je ještě nemá zavedeny. Ale v oblasti poplatků je může snížit na minimum nebo rovnou na nulu a nabídnout třeba výhodnější bonusy na kreditní kartě.

Koho se Kodex mobility klientů netýká?

Obecně je Kodex mobility klientů pro všechny klienty bankovního trhu. Ale najdou se samozřejmě i výjimky, jako všude. A těmi jsou závazky, jinými slovy dluhy klienta vůči bance. Pokud máte u banky hypotéku nebo jiný spotřebitelský úvěr, pak velmi záleží na tom, jak byla smlouva s bankou uzavřena. 

Některé závazky jsou přenositelné hned – typicky krátkodobé spotřebitelské úvěry nebo nedoplatky na kreditní kartě či kontokorentu, jinde musíte čekat na konec fixace, to se samozřejmě týká hypoték. Zde má původní banka „navrch“ právě díky tomu, že je klient dlužníkem. 

Něco málo závěrem

Jak si vybrat lepší banku? Pokud nechcete pátrat sami, zkuste využít srovnávače bankovních účtů. Jsou pro vás přehledem o základních parametrech každého účtu, zejména z pohledu bankovních poplatků. Snadno tak najdete běžný účet zdarma.

A pozor na osobní údaje. Banka (i ta stará) musí uchovávat údaje o vaší osobě minimálně deset let (povinnost ukládá zákon o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti). Vy ale můžete bance výslovně zakázat možnost aktivně s vašimi daty nakládat, což znamená, že vás banka již nesmí jakkoliv osobně (třeba telefonicky) kontaktovat s informacemi o svých nových a zaručeně výhodných službách. Vypovědět souhlas se zpracováním osobních údajů musíte písemně, doporučeným dopisem adresovaným přímo staré bance, kde napíšete, že si „nepřejete být kontaktováni za účelem nabídky obchodu a služeb“.

author

Autor článku:

Lenka Rutteová

Vystudovala Ekonomicko správní fakultu Univerzity Pardubice a doktorské studium na Ekonomické fakultě VŠB-TU v Ostravě. Více

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.