„Holé“ povinné ručení stačí málokdy. Rozhodně se vyplatí ho doplnit!

Publikováno 02.05.2018 Rada | Povinné ručení

„Holé“ povinné ručení stačí málokdy. Rozhodně se vyplatí ho doplnit!

Povinné ručení je povinné a musí jej mít každé vozidlo, které má svou státní poznávací značku. A samozřejmě každé vozidlo, které je provozováno na pozemní komunikaci. Když vybíráme povinné ručení auta, vyplatí obhlédnout nejen cenu samotného ručení, ale také nabídku doplňkového pojištění a cenu těchto doplňků. Pro nás samotné jsou totiž ony doplňky dobrou možností, jak si zajistit finanční krytí pro případy, že bouráme my.

Povinnost povinného ručení

Povinné ručení, jinými slovy „pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla“ je povinně placené pojištění, které kryje třetí osoby. Tedy ty, komu při provozu svého vozidla (automobilovou havárií) způsobíte škodu na majetku nebo na zdraví.

Minimální limit pojistného krytí pro osoby, kterým jsme nehodou my způsobili škodu, je z našeho povinného ručení zákonem stanoveno na 35 milionů korun. Pro majitele povinného ručení tu však úhrada škody není. Takže škody na vašem vozidle pojištění nekryje.

35 milionů mnohdy nestačí

Praxe posledních let ukazuje, že 35 milionů je nedostatečný limit. S novým občanským zákoníkem totiž přišly nové výpočty náhrady škody na životě a zdraví. A ty se mohou vyšplhat do závratných částek. Proto se vždy vyplatí sjednat povinné ručení na vyšší než minimální pojistné krytí. Uvažujme vždy alespoň o 50 milionech korun.

Má auto SPZ? Musí mít povinné ručení!

Někdy majitelé vozů ani netuší, že přestože vůz už dávno odstavili na dvoře, ale stále mu ještě ponechali SPZ, tak musejí platit povinné ručení. Samotný provoz na pozemních komunikacích totiž není jedinou podmínkou povinnosti platit povinné ručení. Pokud tedy máte nepojízdné auto, které ale zatím neplánujete zcela rušit, vraťte státní poznávací značky. Díky tomu dost ušetříte.

Když chcete finančně ochránit sebe, zvolte i havarijní pojištění

V tomto případě se jedná o nejnákladnější „doplněk“ povinného ručení. I když jde o zcela jiné pojištění. Ale uzavírá se většinou v rámci jedné pojistné smlouvy (pokud jej berete od stejné pojišťovny jako povinné ručení).

Havarijní pojištění pak kryje ty škody na zdraví a na vozidle, které jsou způsobeny provozem auta majitele. Pojistit lze i více řidičů daného auta nebo například lidi na vybraných pozicích v autě. Nabídka pojišťoven je v případě havarijního pojištění velmi pestrá. A většinou platí, že když si sjednáte havarijní pojištění u stejné pojišťovny, kde máte i povinné ručení, vyjde tzv. „havarijko“ levněji.

Doplňky jsou někdy v ceně

V ceně povinného ručení někdy bývají nabízeny doplňky, které se docela hodí. Ale řidiči je nevyužívají. Jiné doplňky je potřeba si připlatit. A jak se v nabídce pojišťoven rychle zorientovat? Díky internetu a online srovnávačům už je to celkem snadné. Odpadá nutnost obvolávat nebo objíždět jednu pojišťovnu za druhou, případně si domů zvát agenty jednotlivých poštoven. Teď stačí navštívit jednu webovku.

Které doplňky jsou řidiči hodnoceny jako nejužitečnější?

K nejhojněji využívaným doplňkům povinného ručení samozřejmě patří pojištění předního skla. To, že od auta před námi nebo od protijedoucího auta odlétne kamínek, se stává velmi často. A často je následkem právě i rozbité sklo automobilu.

Boční skla tak drahá nejsou, ale u předního bychom se dost finančně prohnuli. I proto si velká část řidičů nechává přední sklo připojistit. Zvážit je potřeba i spoluúčast. Čím je vyšší (tedy čím vyšší částku opravy platíme ze svého), tím je připojištění skel levnější.

Hned za připojištěním skel si řidiči také platí tzv. rychlý odtah. Tedy asistenční služby. Ty poslouží v případě, že se auto prostě porouchá nebo jste měli nehodu. A dál vás už nedoveze. Asistenční služby jsou dostupné nonstop. Stačí mít u sebe mobil a zavolat je. Součástí povinného ručení je zdarma základní asistence. Ale můžete si ji doplnit o rozšířené služby.

Rozhodně se vyplatí promyslet i úrazové pojištění nebo živelní pohromy

Dobrým doplňkem povinného ručení je pak třeba i úrazové pojištění. To kryje jakýkoliv úraz. A v případě autonehody bývají limity pojistného krytí nastaveny někdy i na dvojnásobek. A v tomto případě je zcela jedno, kdo nehodu způsobil. Pojistné plnění přijde vždy, ať jsme viníky nehody nebo její obětí.

Přírodní živly v posledních letech získávají na divokosti. A proto se může snadno stát, že nám auto například zaplaví (či zatopí) voda. Stejné je to s větrem, bleskem a dalšími přírodními událostmi. Proto získává připojištění pro případ živelních událostí stále více na významu.

Výjimečné není ani poškození vozidla zvěří. Stačí, aby srny nebo vysoká přecházely nad ránem přes cestu, kudy si to právě míříte do práce. A o škodu je hned postaráno. Další zajímavou možností, v čem se připojistit, je pojištění odcizení. Sem spadá jak klasická krádež auta, tak i poškození vandalem, kdy auto sice zůstane na svém místě, ale máte třeba rozbité sklo a vykradený celý vnitřek vozu.

Přímá likvidace se týká nehod, kde jsme oběťmi

Zajímavý doplněk povinného ručení je tzv. přímá likvidace. O co jde? O případy, kdy jsme účastníky automobilové nehody, ale my jsme ji nezavinili. V takovém případě se o nás pojišťovna postará z pohledu asistence. Ale také zařídí vše potřebné s pojišťovnou viníka. Většinou sama a rychle uhradí škody (a vyinkasuje si je pak u pojišťovny viníka). Nebo poskytne i náhradní vozidlo.

Doplňky k povinnému ručení jsou někdy zdarma, někdy za příplatek. Je na každém z nás, zda se do případné investice pustí. Vždy však mysleme na to, že naše povinné ručení kryje toho, komu jsme naším autem způsobili škodu. Nikoliv nás. A to i přes skutečnost, že naše auto může být po nehodě také na maděru.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí