Jste pojištěni na pokuty? | Hyperfinance.cz

Jste pojištěni na pokuty?

Lenka Rutteová   Publikováno 09.10.2023 Rada| Pojištění

Jste pojištěni na pokuty?

Už jste slyšeli o pojištění na pokutách? A zdá se vám jako zajímavý nápad, možná si ho už už začínáte vyhledávat. Možná stále váháte, cože to je za pojistku a jak vám může s pokutami pomoci. Asi vás nepřekvapí zjištění, že nejde o běžné pojištění od klasických pojišťoven. Nabízejí jej jen malé společnosti zabývající se mezerami v legislativě a chybami v postupu „orgánů“. Ano, chápete správně: úplně legitimní byznys to není, často půjde jen o vyhozené peníze. Podívejte se, jak pojištění na pokuty většinou vypadá a probíhá.

Byznys s prohřešky a neochotou dodržovat pravidla

BYZNYS. To je nejvýstižnější slovo, kterým popsat cíl vzniku a provozování pojištění proti pokutám. Placeno je ročním paušálem nebo až při využití služby (pokud nejste trvalým klientem). Služba cílí na pokuty za přestupy, které znamenají zápis bodu/bodů do Bodového systému. Jak jistě víte, ztráta řidičského oprávnění nastává po získání 12 bodů.

Jenže nejde o klasické pojištění, kde by vznik pojistné události automaticky znamenal vyplacení sjednané pojistné částky. Tahle služba probíhá jinak: právní cestou. „Pojišťovna“ proti pokutám se snaží zdržovat a napadat přestupkové řízení tak dlouho, dokud není odloženo. Buď pro nedostatek relevantních důkazů, nebo právě pro promlčení.

To je však cesta, která nevyjde vždy. Některé pojišťovny pak za vás sice pokutu uhradí (když prohrají v řízení), ale body vám už odepsat nedokáže. Nikdy vás navíc neochrání před pokutami za události, kdy došlo k ublížení na zdraví, nebo jste byli přistiženi při jízdě pod vlivem návykových látek. A o tom spousta řidičů vůbec neví. Prezentace „pojišťoven“ jsou totiž často zavádějící.

Havarijko vás na pokuty nepojistí

Pojištění pokut může na první pohled vypadat jako součást havarijního pojištění. Ale není. Havarijko pojišťuje naprosto odlišné události, co nejsou pokryty povinným ručením. O jaké se jedná? To najdete v tomto článku. Zajímat by vás mohlo, i jak se sestavuje cena havarijního pojištění, co ji ovlivňuje.

Zbytečně vyhozené peníze? Rozhodně

Pojištění na blbost v oblasti dopravy už platí každý, kdo je provozovatelem/majitelem auta. Jde samozřejmě o povinné ručení. Před následky námi zaviněných událostí nás ochrání havarijní pojištění a úrazová pojistka jako součást pojištění životního. Tato pojištění jsou nabízena opravdovými pojišťovnami podnikajícími v souladu s českou legislativou a na základě oprávnění od a pod ttrvalým dohledem ČNB.

Jejich služby zahrnují ochranu před finančními následky událostí, které nedokážeme ovlivnit, případně je ovlivníme jen stěží. Zaviníme-li dopravní nehodu, jistě jsme to neudělali schválně, cíleně. Většinou prostě něco přehlédneme, a neštěstí je na světě.

Ale pojištění proti pokutám slibuje, že zahltí úřady natolik, aby vaši oprávněnou pokutu nestihly včas vyřídit. Jenže úřady už se s takovými „vykuky“ naučily pracovat, a tak zdržovací strategie přestává fungovat. Co „pojišťovna“ nezdrží dostatečně, to musíte posléze uhradit, s navýšením o poplatky správního řízení. K tomu si připočtěte cenu za „pojištění“.


Soudy začaly s čistkou

Jednak se v posledních letech změnila legislativa (ve prospěch úřadů), jednak už máme rozsudek přikazující zrušení jedné z „pojišťoven“ na pokuty. Jako pojišťovna totiž nesmějí tyto firmy vystupovat. Plus připočítejme skutečnost, že služba založená na výše uvedených principech není pojištěním. Jde o právní službu (zastoupení) s nejistým výsledkem.

Navíc o službu, která svou podstatou pouze rozkládá celý systém zevnitř, a hlavně: nabádá řidiče k porušování (životně nutných) pravidel silničního provozu.

Rozsudek o zrušení Motoristické vzájemné pojišťovny (MVP) komentovala předsedkyně soudního senátu Pavla Háková těmito slovy: „Pan obžalovaný nemá ukončené právní vzdělání ani na jedné z fakult v České republice, přesto se prezentuje jako specialista na správní právo, zejména na právo přestupkové na úseku dopravy.“ Soukromá společnost, nepodléhající dohledu ČNB si zkrátka může vůči svým klientům dovolit cokoliv. A také si dovoluje, jak ukazují zkušenosti nejen s MVP.

100 km/h v obci a bez možnosti pokutování?

Pokuty jsou většinou udělovány za cílené překračování pravidel. Typicky za příliš rychlou jízdu. Za jízdu pod vlivem alkoholu, za parkování na místě, kde je to zakázáno, případně kde se má platit, ale vy jste tak neučinili. Nešlo o náhodný jev, ale o záměr.

Nejsou to události, které byste nedokázali ovlivnit. Právě naopak. Proto není možné se v systému plnohodnotného pojištění (u klasických pojišťoven) pojistit na pokuty. A proto je pojištění na pokuty kontroverzní, na hraně legality, a především nelegitimní. Jeho klienti si sice pochvalují:

„Chtěl bych touto cestou poděkovat za úspěšné vyřešení případu překročení rychlosti v obci o 44kmh.“ 

Ale chtěli byste vy nebo vaše děti chodit po městech, kde se budou často a beztrestně prohánět auta rychlostí okolo 100 km/h jen proto, že spoléhají na pojištění proti pokutám? Kde si řidič s klidným srdcem zaparkuje uprostřed křižovatky, protože spoléhá na pojištění proti pokutám? Odpověď je na každém z nás.

Zdroje: webové stránky “pojišťoven” na pokuty / iDNES.cz

author

Autor článku:

Lenka Rutteová

Vystudovala Ekonomicko správní fakultu Univerzity Pardubice a doktorské studium na Ekonomické fakultě VŠB-TU v Ostravě. Více