Kvůli propadlé STK můžete následky nehody platit celé ze svého
Publikováno 06.08.2025
Čas čtení 10 min

Termín STK se blíží, ale vy pořád odkládáte návštěvu stanice technické kontroly? Možná si říkáte, že pár dní navíc nebude žádný problém. Opak je ale pravdou. Jízda s propadlou STK vás může stát nejen pokutu, ale v případě nehody s vozem bez platné STK to budou stovky tisíc až miliony korun z vlastní kapsy.
Proč je STK tak důležitá
Technická kontrola není jen formalita, kterou vám stát vnucuje. Jde o základní kontrolu bezpečnosti vašeho vozidla. Auto s propadlou STK už podle zákona není technicky způsobilé k provozu na silnicích. A právě z této nezpůsobilosti mohou vyvěrat problémy s přímo fatálními (nejen) finančními důsledky.
Pokuta je jen špička ledovce
Když vás policie chytí s propadlou STK, zaplatíte na místě pokutu obvykle mezi 1 500 a 2 500 korunami. Ve správním řízení to může být 2 000 až 5 000 korun pokuty, plus náklady na řízení. To je ale jen začátek starostí, které se můžete propadlou STK přivodit. Pokuta totiž může být i mnohem vyšší. Nejnižší sazba se dává jen u méně závažných případů, kdy technický stav neohrožuje bezpečnost provozu.
Mohlo by vás zajímat: Co má vliv na výslednou cenu povinného ručení.
Pokud má totiž má vaše auto závady, které ovlivňují jeho ovladatelnost, a tím i ohrožují bezpečnost provozu (například sjeté brzdy), hrozí vám pokuta až 3 500 korun na místě, 6 bodů do systému a zákaz další jízdy. Ve správním řízení pak zaplatíte 4 000 až 10 000 korun.
Nejvyšší pokuty hrozí při jízdách bez registrace
Nejvyšší poutu si vysloužíte, když vám policie kvůli závadám na autě zadrží osvědčení o registraci vozidla, a vy přesto pokračujete v jízdě. Pak vám hrozí pokuta 7 000 až 25 000 korun a zákaz řízení na 4 až 6 měsíců. Pro firmy, které takové vozidlo použijí, jsou pokuty ještě vyšší: až 100 000 korun (při opakovaném porušení a neplnění povinností právnické osoby).
A stále nejsme u konce možných problémů, které propadlá STK může vyvolat.
Největší riziko: pojišťovna po vás bude vymáhat škodu
Skutečný problém nastane, když s vozidlem s propadlou STK způsobíte (nebo spoluzpůsobíte) nehodu. Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (o povinném ručení) totiž jasně říká, že pojišťovna má právo vymáhat zpět to, co za vás zaplatila. A to v situaci, kdy prokáže, že nehoda vznikla kvůli technickému stavu vozidla (a potažmo tedy i chybějící STK).
Takže: poškozený vždy dostane své odškodnění v plné výši, vyplatí mu jej pojišťovna. Ale pojišťovna pak celou částku nebo její část může vymáhat od vás. Můžete tak skončit s dluhem v řádu stovek tisíc až několika desítek milionů korun. A to jen kvůli propadlé STK. Protože jste na další STK nebyli včas, včas jste se nedozvěděli o závadě na vozidle. Vaše vina.
Stejně bude pojišťovna postupovat, když budete mít příliš sjeté pneumatiky, nefunkční ostřikovače nebo stěrače (jízda v kloně po posolené břečce, jízda v dešti). A to i v případě, že byste STK měli v pořádku.
Pozor na platnost povinného ručení: nově až po zaplacení
Povinné ručení dlouho dovolovalo až pozdější platby. K platnosti pojištění stačilo, abyste podepsali smlouvu, nic víc. V současnosti už je situace jiná: aby vaše povinko bylo opravdu platné, musíte ho nejen podepsat, ale také zaplatit. Pojišťovna aktivuje povinko až tehdy, když jí vaše platba dorazí na účet. Podrobně si o tom můžete přečíst zde.
Podívejte se, kolik teď můžete ušetřit na povinném ručení.

Krácení není automatické – vždy podle okolností nehody
Pojišťovny vždycky posuzují příčinnou souvislost mezi stavem vozidla a nehodou. Pokud například z nepozornosti nedobrzdíte a narazíte do auta před vámi, propadlá STK sama o sobě nebude důvodem k vymáhání škody.
Jinak je to ale u nehod, kde technický stav vozidla hrál při nehodě svou roli. Tam je příčinná souvislost jasná a pojišťovna dostává do rukou právo vymáhat od vás zaplacené peníze z pojistného plnění. Co nejčastěji pojišťovna (resp. policie) prohlásí za jednu z hlavních příčin nehody? Jsou to především:
- brzdy v nevyhovujícím stavu
- závady na řízení nebo osvětlení
- úniky provozních kapalin
- uvolněné části výfuku ohrožující ostatní vozidla
- nadměrná vůle ve volantu atp.
Termíny STK vám pohlídá Portál dopravy
Užitečnou pomůckou je Portál dopravy, kde si můžete nastavit zasílání upomínek ohledně končících STK u vozidel, která vlastníte. Služba vám pošle včasné upozornění formou SMS nebo emailu anebo v obou formách. Takže na důležitý termín už nezapomenete.
Napsali jsme pro vás: Míříte autem do zahraničí? Zkontrolujte si, jestli nepotřebujete extra pojistku!
Jak se chránit před finančním průšvihem
Nejlepší ochranou je jednoduše dodržovat termíny technické kontroly. Ale i v mezidobí mezi samotnými kontrolami je potřeba, abyste se svému vozu věnovali a pravidelně kontrolovali jeho technický stav.
Například Dušan Šídlo, expert na pojištění a hlavní analytik digitálního finančního poradce Orbi, doporučuje dodržovat následující kroky:
- „zapište si termín STK do kalendáře s dostatečným předstihem
- nastavte si upomínky v mobilu i počítači
- sledujte stav vozidla průběžně, ne pouze před kontrolou na stanici STK
- nechávejte si opravit každou závadu neprodleně
- nechávejte si faktury za opravy a nové díly na svůj vůz, důležitá je také servisní knížka
- máte-li havarijní pojištění, pak před opravou vozidla zkonzultujte vyber servisu s pojišťovnou.“
Havarijní pojištění nemusí být drahé! Stačí najít lepší nabídku a ušetřit i tisíce korun!

Co dělat, když STK už propadla
Pokud vám už STK propadla, přestaňte vozidlo používat a domluvte si termín na nejbližší stanici technické kontroly. Nejdříve ale musíte absolvovat měření emisí, bez něj vás na technickou kontrolu nepustí. Emisní protokol má platnost 30 dnů, ale některé stanice zvládnou obě služby.
Pamatujte: každý den jízdy s propadlou STK zvyšuje riziko, že v případě nehody budete platit škody z vlastní kapsy. Není to jen o pokutě a pár bodech. Jde o miliony korun a o celou vaši finanční budoucnost!
Zdroje: Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla / Akademie peněz / Portál dopravy / Pillow pojišťovna
Mohlo by vás zajímat
Jak postupovat, když vám pojišťovna odmítne vyplatit škodu?
10.07.2025
Odmítnutí pojistného plnění není konečná! Možností, jak se bránit, je hned několik: od reklamace u pojišťovny, až po Finančního arbitra nebo soud. Jak na to?
Povinné ručení v zahraničí – co všechno pokrývá a kdy potřebujete extra pojistku?
07.05.2025
Chystáte se autem do zahraničí? Zjistěte, kde platí vaše povinné ručení, kdy potřebujete hraniční pojištění a proč je havarijko na cestách nezbytností.
Pojistné plnění u povinného ručení – jak probíhá vyplacení škody?
17.04.2025
Zjistěte, jak probíhá výplata škody z povinného ručení, jaké jsou možnosti proplacení, za jak dlouho dostanete peníze a co dělat, když pojišťovna odmítá plnit.