Jak na výběr běžného účtu? Napoví vám jejich porovnání

Publikováno 10.04.2019 Analýza | Účty

Jak na výběr běžného účtu? Napoví vám jejich porovnání

Když si vybíráme běžný účet, někdy si říkáme, že je to zapeklitý problém. Ale opak je pravdou. Když si chceme zřídit běžný účet nebo přejít s běžným účtem k jiné bance, protože u té současné nejsme spokojení, musíme udělat jen tři věci. Stanovit si, co od běžného účtu chceme, poté porovnat mezi sebou ty běžné účty, které odpovídají našim požadavkům. A nakonec mezi sebou porovnat další služby bank, jejich běžné účty prošly naším předešlým filtrováním.

Že to zní složitě? Rozhodně nejde o nic těžkého, zejména když si pomůžete naším srovnávačem běžných účtů.

1. Co od běžného účtu chceme?

V případě výběru běžného účtu se díváme jak na náklady na jeho vedení u banky a další služby s ním spojené, tak také na samotné služby a výhody, které nám jeho držení poskytne. Každá banka má malinko jinou politiku v přístupu k běžným účtům, ale většinou nabídnou více variant běžného účtu, které jsou odstupňované jak škálou služeb (vybaveností běžného účtu), tak výší poplatků za jejich vedení.

Menší a nové banky nabízejí většinou jen jeden běžný účet, starší a větší banky se více drží rozdělení klientely na méně a více náročnou, takže za různé peníze nabídnou různé standardy svých účtů a dalších služeb, včetně těch nejluxusnějších.

V případě požadavků na běžný účet se většina klientů orientuje na tyto otázky:

Jak se dá běžný účet zřídit?

Lze si tento běžný účet zřídit online nebo musíme na pobočku? Musí za námi při online zřizování přijet kurýr nebo je proces čistě online?

Jaké jsou náklady na vedení běžného účtu nebo na výpisy z něj?

Platí se za vedení běžného účtu nebo za zasílání výpisů online? Když chceme výpisy papírové, kolik za ně zaplatíme? Je poplatek za vedení účtu prominut, pokud splníme nějaké podmínky, třeba počet plateb kartou za jeden měsíc?

Kolik zaplatíme za platební transakce z běžného účtu?

Kolik dáme bance za odchozí platbu? Kolik jí dáme za příchozí platbu zevnitř z banky (z jiného účtu u této banky) nebo za příchozí platbu zvenčí, tedy z jiné banky? Kolik bude stát nastavení a provedení trvalého příkazu, inkasa?

Jak lze nastavit platební transakce na běžném účtu?

Lze všechny platební transakce nastavit online? A kolik to bude stát? Můžeme zajít na pobočku, když chceme transakci zadat osobně v bance?

Jaká platební karta je k tomuto účtu nabízena?

Jakou platební karty u účtu dostaneme (Visa nebo Mastercard, které vydávají různé kategorie debetních karet). Pokud chceme partnerský účet do rodiny, tak se také zajímejme o to, zda lze k jednomu účtu vystavit dvě nebo více platebních karet.

Dá se vybírat z vlastního bankomatu banky zdarma?

Má banka vlastní bankomaty a lze z nich vybírat z tohoto běžného účtu zdarma? Můžeme vybírat i na pobočce banky? Případně za kolik?

Je zpoplatněn výběr z cizího bankomatu?

Když budeme vybírat z bankomatu cizí banky, zaplatíme za to nějaký poplatek, případně jak velký?

Budeme moci využít cash back neboli výběr hotovosti v obchodech?

Když budeme potřebovat hotovost, budeme si ji moci vzít z pokladny v obchodě? Stojíme o tuto službu? Tuto možnost nabízejí jen některé běžné účty.

Jak se zpoplatňuje výběr v zahraničí?

Když budeme chtít vybrat z bankomatu v zahraničí, kolik za to zaplatíme?

Budu moci platit bezkontaktně nebo dokonce mobilem?

Nejrychlejší platby jsou ty bezkontaktní, a tak se na ně při výběru účtu zaměříme. Kdo jednou zkusil pohodlí plateb mobilem, většinou již nebude chtít jinak. A účtů, ze kterých se dá platit mobilem, zatím moc není.

Lze na účtu jít do mínusu?

Má tento běžný účet formu tzv. kontokorentu, kde můžeme kdykoliv čerpat peníze do mínusu (a samozřejmě za jak velký poplatek)? Jak velký je úvěrový limit?

Dá se k účtu zřídit kreditní karta?

Nabízí banka k tomuto účtu i kreditní kartu? Za jaký poplatek, s jakými možnostmi bonusů za nákup kreditní kartou nebo s jakým úvěrovým limitem?

Jak kvalitní a přehledné je online bankovnictví?

Zde je nutné se spolehnout spíše na recenze dosavadních uživatelů online bankovnictví dané banky. Ale některé banky zveřejnily videonávody ke svému internetovému bankovnictví nebo k mobilní bankovní aplikaci. Takže si je můžeme prohlédnout a zhodnotit, zda by nám vyhovovala.

Jak se zpoplatňují SEPA platby nebo Europlatby, případně jiné zahraniční platby?

Pokud máte peněžní styk i se zahraničím, je na místě si zjistit, kolik si na daném běžném účtu banka vyptá za realizovanou platbu do zahraničí nebo ze zahraničí. Rozdíly jsou ve stovkách korun!

Dá se účet vést i v jiné měně než v korunách?

Pro některé lidi je důležitý i fakt, zda banka k běžnému účtu nabízí také alternativní účty v eurech, dolarech nebo jiných měnách.

Můžeme tento běžný účet propojit s jinými?

Trendem poslední doby je bankovnictví, kde z jednoho přihlášení ovládáme několik účtů u několika bank najednou, nebo je alespoň vidíme – stav, pohyby. Koho tato služba zajímá, jistě ji zohlední.

Jak se dá běžný účet zrušit?

V neposlední řadě se vyplatí si zjistit i fakt, jak se dá zrušit běžný účet. Některé banky si stáhnou vysoký poplatek za zrušení, jiné žádný. A některé si nechají zaplatit jen při rušení účtu do předem definované doby od jeho založení.

2. Porovnáme samotné běžné účty

Až si vybereme, které z výše zmíněných otázek jsou pro nás důležité, můžeme si z nabízených účtů a z otázek sestavit tabulku. Do tabulky si budeme zapisovat, ve které otázce nám daný běžný účet vyhovuje a ve které ne.

Na podobném principu je založen právě i srovnávač běžných účtů, ze kterého navíc můžete kliknout přímo na stránky banky, kde se všechny podrobnější informace o jejím běžném účtu pohodlně dozvíte.

Až projdeme všechny běžné účty, tak podle záznamů v tabulce vyškrtáme všechny, které našim požadavkům nevyhověly vůbec. A promyslíme vyškrtnutí u těch, které našim požadavkům nevyhověly jen částečně. Pokud jsme našli účet nebo účty, které našim nastaveným kriteriím vyhověly ve všech bodech, necháme v tabulce pouze tyto.

Jestliže vyhověl jen jeden účet, máme po starostech a můžeme si ho založit. Pakliže je vítězů více nebo se rozhodujeme i o účtech, které někde malinko nevyhovují, ale v celku jsou pro naše potřeby dobré, zaměříme se ještě i na jejich banky a služby. To bude konečné třídění, ze kterého už vítěz vzejde.

3. Když není jeden vítěz, porovnejte i banky

Tady není nutné složité srovnávání podle odborných kriterií, ale zase jen popřemýšlíme nad tím, co od „své“ banky budeme chtít. Stanovíme si body, ze kterých rozhodně neslevíme, nebo které nás alespoň zajímají. Většinou se jedná o tyto služby:

Má banka dost svých bankomatů, pokud se zdarma vybírá jen v nich?

Když často vybíráme hotovost, budeme ji mít kde vybrat zdarma, tedy přímo z bankomatu banky? Nebo můžeme jít pro peníze třeba na poštu nebo k terminálu Sazky?

Má banka dost poboček, pokud je chceme využívat?

Máme k řešení složitější problémy nebo s internetovým bankovnictvím nechceme mít nic společného? V tom případě se hodí návštěvy přímo v bance. A zajímají nás její nejbližší pobočky.

Nabídne nám banka jiné výhodné produkty?

Můžeme od banky dostat zvýhodnění u jiných produktů, například vyšší úročení na spořicím účtu, zajímavý termínovaný vklad, půjčku s lepšími podmínkami nebo třeba dárkové vouchery?

Orientuje se banka na moderní technologie?

Pokud jsme zastánci moderních technologií a chceme třeba propojené bankovní účty mezi několika bankami, bude to i u této banky možné? Kriterium jsme uváděli již v rozhodování se o účtu, ale pokud jsme jej předtím nebrali v potaz, můžeme až teď.

Jaké jsou zkušenosti klientů s touto bankou?

Recenze klientů banky nám mohou s rozhodováním velmi pomoci, ale smysl pro nás mají případně až v momentě, kdy se opravdu nedokážeme rozhodnout na základně všech výše uvedených otázek a odpovědí na ně.

Proces výběru běžného účtu je možná trochu delší, ale rozhodně ne složitý. Základní srovnání za vás udělají srovnávače. Pokud vám stačit nebude, podrobná kriteria si pak budete muset zjistit sami. Jde jen o trochu času, banky zveřejňují své nabídky poměrně výrazně. Vždy se vyplatí otevřít si ceník banky, zde je většina z uvedených položek.

Založit si nový běžný účet je většinou velmi snadné. A ten starý vám nová banka většinou sama nechá zrušit. Co si musíme uvědomit, je však to, že musíme změnit informaci o našem běžném účtu všude, odkud nám na něj chodí peníze, což je nejčastěji zaměstnavatel, Úřad práce, případně OSSZ, cashbackové portály, pojišťovny nebo bývalý partner(ka), pokud nám posílá výživné apod.

Máte dotaz nebo vlastní zkušenost? Podělte se o ni v komentářech.

Sledujte nás na Facebooku

Dejte nám "Like" a mějte vždy přehled o novinkách ve světě financí